SEKALI lagi Melayu dihina di bawah Malaysia Baharu.

Kali ini berlaku di kilang Jinko Solar, Prai Pulau Pinang.

Daripada beberapa sumber di Fcebook, seorang pihak atasan kilang itu didakwa menggelar pekerja berbangsa Melayu dengan gelaran “Melayu Sampah”.

Tindakan itu menimbulkan kemarahan pekerja-pekerja Melayu.

Salah seorang pemilik Facebook, Muhsin Latheef II berkongsi maklumat melalui siaran langsung suasana di luar pagar kilang berkenaan.

Selain itu terdapat juga komen para netizen tentang kekecohan yang berlaku. Mungkin sebahagian mereka pernah bekerja di kilang itu atau masih bekerja.

Salah satu komen ialah Fera ZamZiela Majid yang mendakwa pekerja kilang itu perlu pandai membodek pihak atasan untuk kekal lama.

“APA benda laa… nak bincag benda lain. Benda lain yang ditanya. Cuma satu ja nak cakap, duk Jinko kena pndai jilat, tak pandai jilat bersemboq ayaq lioq kena maki.”

Harris Iskandar Taib pula membangkitkan persoalan tentang etika pihak pengurusan yang mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman.

‘”Rolline… Since when does work ethics permit management to make racially charged insults against its workers. This is the issue at hand.”

Mohd Zain Sian mencatat dengan menyebut individu bernama CT Tong yang tidak dapat dipastikan identitinya.

“CK Tong dah minta maaf ke belum? Minta dia dibuang kerja macam salesgirl Honda dan seorang apek tu.”

Sementara itu Facebook Taiping D Avangers mencatatkan:

“Viral hari ini apabila Kilang JINKO SOLAR di Perai menganggap Melayu seperti sampah.

“Kami yang anak-anak Melayu berkerja d kilang tu siang malam 12 jam, ligan output banyak-banyak dikatanya sampah min..”

“Sedih sekali rasanya..”

Facebook seorang pengguna bernama Apit Bond memberi komen:

“Cina2 bukit ni anggap Melayu kitaa ni sampah jaa kat kilang depa…

#Pejabat Tenaga Kerja Butterworth

#Penang Kini”

Apit Bond turut memuat naik tangkap layar tentang usaha pengurusan Jinko Solar mencari kesalahan pekerja Melayu untuk dibuang supaya boleh digantikan dengan pekerja daripada Indonesia.

Berita berkaitan: Ahli DAP cuba bela kilang gelar ‘Melayu sampah’

Beginilah nasib orang Melayu apabila silap memberi kuasa kepada Cina DAP.

Bibit-bibit nasib buruk orang Melayu nampaknya sudah mula kelihatan jika PH-DAP terus berkuasa selepas PRU15 akan datang. – NTHQiBord, 18 Jun 2019.

10 COMMENTS

  1. Memanglah kita sampah, kalau dulu, kita ”disampahkan” di dalam bidang ekonomi. Kink kita “disampahkan” dalam bidang pentadbiran negara juga. Baru orang Melayu nak sedar ke? Masa memilih dahulu beliawan dan beliawanita kita tak pernah terfikir ke yang kita akan disampahkan oleh bangsa Dap dan seumpamanya? Seburuk buruknya bangsa sendiri, kita tak akan men”sampahkan” bangsa sendiri kerana ibarat meludah ke langit akan terkena diri sendiri. Jika bangsa DAP dan seumpamanya, jika mereka meludah, terus ke muka kita. Jadi siapa yang patut disalahkan? Orang Melayu sendiri… Jadi belajar dan bangkitlah dari kesilapan lalu

  2. Ni semua salah dari dulu dulu lagi masa zaman tengku. Ikut sangat syarat british urk merdeka……ni la habuannya. Yang pemimpin lepas tu pulak…tak berani …bacul untuk pinda undang². Masa BN perintah pun dah berapa kes hina islam dan kaum…..pun tak berani bertindak. Srkatsng mereka dah naik minyak baru kalut…..

  3. Custumer or solar merchandise from all jingko mills please stop dealing with this company the products that are being exported no longer meet the requirements … very ineligible .. Because the employer or factory manager considers the garbage is garbage !! The guards will also produce output products like garbage !!

  4. Custumer atau pengoder barangan solar dari semua kilang jingko solar sdn bhd sila berhenti berurusan dengan syarikat ini produk yang sedang dieksport tidak lagi memenuhi syarat … sangat tidak layak .. Kerana majikan atau pengurus kilang menganggap operator sampah !! Para operator juga akan menghasilkan produk output seperti sampah !!

  5. fikirkan masa akan datang bukan mengkaji salah yg dulu..”! sedar2 lah melayu, bersatulah demi ABATA.”!

  6. dah sampai masa bangsa kita kena bertindak.. bersatu lah kita demi kelansungan hidup peluang dan ruang.. masa depan anak cucu cicit kita.. apa guna negara ni maju jika kita tertindas dan terhina di bumi sendiri..

  7. Kekadang kita patut mengambil pengajaran bagaimana kerajaan Myanmar dan rakyatnya menzalimi puak Rohingya, kerajaan Serbia yang menindas umat Islam di Bosnia dan Israel dan Palestin. Adakah pemimpin-pemimpin mereka diherat ke muka pengadilan? Tentunya tidak!!! Disebabkan keadilan dan toleransi dan kebaikan hati bangsa Melayu dan keadilan sejagat yang diperjuangkan Islam, kita dipijak dan ditindas di negara sendiri. Jika bangsa Melayu ini bersatu padu seperti bangsa Yahudi sudah semestinya kita akan menjadi bangsa yang dihormati dan disegani….

  8. mana ada perkataan “melayu” dalam wechat? siapa yang makan cili tau pedas la tu. jika kamu bukan sampah, kamu tidak perlu terasa dengan apa yg mgr tu cakap.
    saja nak ambik peluang ni untuk salakan orang cina cakap aje

  9. org luar baru dgr sampah, tp sapa yg kerja kilang tu babi, cibai, anak haram, puki mak hang, butuh pak hang dh selalu dh keluar dr mulut pihak pngurusan memang tak ada atika pun kilang ni.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.