ISU hangat berkenaan timbalan menteri pendidikan yang mengajak rakyat tanpa mengira agama dan bangsa memberi pandangan berkenaan silibus baharu mata pelajaran Pendidikan Islam terus diperkatakan.

Terbaharu Dr Maszlee Malik juga mengeluarkan kenyataan membela Teo Nie Ching.

Menteri pendidikan itu malah berkata tidak timbul isu campur tangan orang bukan Islam di dalam mata pelajaran berkenaan memandangkan ianya hanyalah kaji selidik.

Namun begitu kenyataan Maszlee terus dikritik hebat oleh netizen.

Malah dalam kalangan warga maya itu melahirkan rasa tidak puas kerana Ahli Parlimen itu disifatkan sebagai membela tindakan pemimpin DAP itu.

Berikut di antara komentar netizen;

The best of barua DAP,” – Zahir Azhir.

Lupa dah dia bila DAP hantam dia dlm isu matrikulasi. Skrg dia defend pula,” – Salleh Rajap.

Kepala bana kau mazlee.. Kalau kau dh bg ruang utk si kapir tu campur benda mcm ni.. Lepas ni lebih byk mereka campur,” – Riey.

Backup la selagi boleh. Yg kaji selidik tu pun kenapa mesti minta pandangan bukan Islam? Kan subjek Pendidikan ISLAM!!!Asal kena hentam je, cakap isu dipolitikkan pembangkang. Senangnyalah jadi menteri,” – Nazir Jamal.

Haihh.. Maszlee Maszlee. Dulu lantang sangat, sekarang playsafe,” – Amin Harun.

“Tak kira siapa pun yang memerintah, yang betul ditegakkan, yang salah ditegur. Kami tak perlukan menteri playsafe, menteri ultra super kiasu,” – Faez Abid.

Baru hr tu maszlee ni kena tiaw dgn puak dap…dh backup balik ke….nincingkencing tu uturn sbb kena kecam…..terus padam post..saja test market,” – Srikandi Timur.

Malah, segelintir netizen juga turut meluahkan kekesalan mengenai pelaksanaan yang dilakukan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia itu.

“Nk selidik tnyelaa sesam islam je mangkuk…yg nk tanye pendapt semua bt ape…bknnye non muslim pahm pun islam tu…takt tahu basic je xckop,” – Jaha Speed.

Dlm ph dah tak ada org islam cerdik pandai, yang ada macam mujahit, macam mana nak buat kajian,cerdik pandai islam ramai dalam pas tadi ustaz dato nik zawawi kata 16 org yang ada phd akan bekerjasama bagi membantu mewujud kan dewan ulamak pas kawasan,” – Nasri Ahmad.

Cukup2 la dok campur hal ehwal org islam..baik fikir wujudkan sekolah 1 aliran kebangsaan supaya rakyat dapat disatukan dibawah satu bumbung sejak dr kecil.. ini lebih berfaedah untuk hala tuju negara,” – Man Sor.

Apa hak bukan islam untuk buat kaji selidik agama islam untuk mata pelajaran agama islam disekolah untuk anak2 melayu beragama islam ?” Hukum yang Allah tetapkan tidak boleh diubah atau dipermudahkan dan orang kafir tiada hak untuk menentukan yang boleh atau yang mana tidak’ Masih ramai lagi alim ulamah yang layak melakukan kerja seperti itu” – Mohd Rosdi. – NTHQiBord, 21 Jun, 2019.

1 COMMENT

  1. Bila Maszlee menyuarakan tentang diskriminasi kepada orang Melayu di sektor swasta terdapat petisyen dari kaum Cina/DAP bagi beliau meletakkan jawatan sebagai menteri. Bila si cina bukit timbalan menteri memperkotak-katikan agama Islam, Maszlee mempertahankan beliau… Malang sekali bagi orang Islam mendapat pemimpin ”dayus” seperti Maszlee. Dan lebih malang adalah orang Melayu muda dan beragama Islam negara ini yang telah diperbodohkan oleh si cina bukit dan si India estet untuk mengundi PH yang didominasi oleh DAP…Ibarat pepatah Melayu…”MENANG SORAK KAMPUNG TERKADAI”… Bangkit dan sedarlah….jadikan agama Islam sebagai cara hidup dan Al Quran sebagai pedoman, Isyaallah kita akan berjaya didunia dan akhirat

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.