MALAYSIA dijangka ambil langkah drastik dengan tidak menjadikan penagih dadah sebagai penjenayah, kata Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

Sebaliknya penagih dadah hanya akan dirawat, bukan dipenjarakan.

“Penagih akan dirawat sebagai pesakit (bukan sebagai penjenayah), yang mana ketagihan adalah penyakit yang kita ingin sembuhkan,” katanya.

Bagaimana pun cadangan ini mendapat kecaman majoriti netizen yang menganggap dadah adalah ‘kepala’ kepada masalah lain seperti curi, rompak, samun dan juga rogol kerana penagih dadah tidak berada pada kewarasan yang normal dalam membuat apa-apa pertimbangan.

Penagih ni yg bwk bnyak masalah yg akhirnya melakukan jenayah2, jadi memang patutlah jika mereka didakwa atas tuduhan jenayah.. jika tidak pun kerajaan perlu ambil langkah dari awal bagaimana mereka bleh trjebak sebagai penagih ” – Shida Ieda

” PUNCA DRP MENAGIH…Kalau dah menagih…jd perompak, pembunuh dan perogol…BUKAN JENAYAH? BODOH PUNYA OLANG…” – MZaky Mohd

” Kalau mcm tu lepas penuhlaa hospital kerajaan dgn penagih dadah sb mereka bukan terlibat dgn jenayah. Sekarang mereka dipulihkan dipusat pemulihan dadah. Apa laa menteri PH ni. Otak byk tak betul sb badan mereka hancing. Byk sgt kencing rakyat. Ramai menteri PH dah mcm org sewel. Menteri Pendidikan jadikan tukar warna kasut sebagai agenda utama. Menteri perang mat sabu tak tau apa nak buat. Menteri kewangan buat kerja sprm. Mampuih Malaysia kalau dok biaq kat puak2 hancing ni. Mungkin menteri ni nak cover anak Mat Sabu yg ditangkap kerana hisap ganja dan anak Husammmm yg terlibat kes pil kuda..” – Kari Pole – NTHQiBord, 28 Jun, 2019.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.