JUTAWAN Koon Yew Yin berhujah hari ini bahawa dia berhak mengkritik kerajaan dan menyeru supaya Angkatan Tentera Malaysia dikecilkan.

Hal ini kerana mendakwa kedudukannya sebagai seorang pembayar cukai.

Yew Yin, pengasas syarikat konglomerat IJM dan Gamuda Berhad, tetap mempertahankan enam cadangan beliau agar perkhidmatan awam dikurangkan untuk menjimatkan wang pembayar cukai.

“Saya sepatutnya mengatakan bahawa angkatan tentera diperlukan untuk mempertahankan negara semasa perang,”

“Tetapi pada masa damai, mereka harus bekerja dengan pekerjaan lain untuk menjadikan ekonomi lebih produktif,”

“Sebagai pembayar cukai, saya berhak mengkritik kerajaan kerana membazirkan wang cukai untuk membayar gaji perkhidmatan awam terbesar di dunia,” katanya seperti dipetik Malay Mail.

Yew Yin dikritik dan dituduh rasis apabila menulis kebanyakan anggota Angkatan Tentera Malaysia hanya ‘tidur dan makan’.

Beliau juga mencadangkan agar tentera Malaysia perlu bekerja di ladang Felda untuk menggantikan pekerja asing.

Cadangan beliau menimbulkan rasa tidak senang rakyat Malaysia dan membidas cadangan tersebut kerana merasakan telah menghina bidang tugas tentera.

Menteri Pertahanan Malaysia, Mohamad Sabu juga kekal berdiam diri meskipun anggota tentera dicerca dan dipersoalkan bidang tugasnya.

Terdahulu, Yew Yin mendakwa beliau telah memberi sumbangan kepada semua parti komponen Pakatan Harapan termasuk parti politik Mohamad Sabu.

Mohamad atau dikenali sebagai Mat Sabu merupakan Presiden parti PAN, sebelum ini didakwa mendapat pembiayaan yang tinggi dari kumpulan yang diragui, termasuk dari taikun Cina dan parti DAP. – 14 Ogos 2019

20 COMMENTS

  1. Jangan kacau pertahan negara tanpa mereka rakyat Malaysia x merasa keamanan yg dikecapi slma ini..org mcm ini baik halau keluar ..mereka fahaman komunis…mereka ini lah semua yg mahu rakyat Malaysia berpecah …

    • Adakah dia berkomplot dgn negara China supaya bila atm kita lemah, China senang nak serang Malaysia

  2. Beliau diberikan peluang berniaga, dapat tender, masyarakat Malaysia beli produk beliau, nilai nilai saham kukuh di bumi Malaysia, bukankah kerana keamanan? Bolehkah beliau mencapai kejayaan yang serupa ini di bumi Palestin, Sudan, atau jika beliau dari etnik Uighur yang ditindas China, Rohingya yang ditindas Myanmar ataupun dewasa kini, bumi Kashmir yang dizalimi India. Tanya balik diri sendiri sama ada Malaysia akan kekal aman tanpa pasukan tentera. Tuan amat bernasib baik bumi kita tidak diperintah oleh penjajah atau Komunis. Atau, adakah tuan lebih suka sekiranya bumi Malaysia ini dijajah ? Daripada tuan bagi pendapat yang amat biadap ini, mungkin tuan boleh laksanakan program menggunakan penganggur, bekas banduan dan penagih serta gelandangan untuk bekerja di sektor perladangan bagi menjamin pendapatan mereka. Program ini dapat memberikan manfaat kepada semua pihak termasuk diri tuan sendiri. Apa guna kekayaan dan kejayaan jikalau kita menjadi pendek akal di hari tua?

    • Sy suka bab idea beri peluang kpd bekas banduan, penganggur dan penagih dadah. Tanggungjwb sosial korporat dlm memacu ekonomi negara. dan bukannya buka peluang pekerjaan dan syarat bangsa cina shj atau fasih berbahasa mandarin shj. seolah2 diskriminasi kaum.. menteri2 buat apa dgn statement nih?..

    • Takperlulah ber tuan tuan dgn tokpek nih..! Ni spesis biadap.. tk pernah sekali menghargai kekayaan dan kemudahan yg dia kecapi di bumi nusantara ini..

  3. Aku bayar cukai aku blih kritik ko.. Ko patut jadi tentera jgn bnyak komplen.. Xnk buang jd warga negara.. Yg mana rasis n ikut kepala ko.. Buang warga negara…

  4. This guy has hurt the feelings of the armed forces. He speaks before he starts to think. The Malays have a beautiful sayings that goes “When adab goes missing, biadab comes in”. The fifth pillar of the Rukun Negara says, ” Good Behaviour and Morality” (Kesopanan & Kesusilaan). The government should bring back the Five Pillars of the Rukun Negara in schools. PH should go back to some of the good qualities preached and practiced by BN. O my God, I miss the BN government. I wish they come back to power again. Finally. I also miss “Salam 1Malaysia”

  5. Serve PH, DAP and PAN right. This is what happen if you received money from “along” like this Chinaman. You loose your power now, soon you will loose your religion and your dignity too.

  6. Mintak anak cucu ko masuk askar dulu,baru ko boleh cakap pasai askar,sebab ko org kaya ko kira boleh cakap ikut mulut busuk ko tu ka..puiii…xsedar diri sungguh

  7. Saya juga pembayar cukai, sepatutnya lu orang terima kasih pada orang melayu dan askar sebab lu orang menumpang negara malaysia bukan chinasia atau indiasia.

  8. Makan Babi banyak sgt …perangai pun dah macam babi..main sodok jer bila BERCAKAP. ..Babi punya Cina tak sedar kekayaan tu dapat dari mana…bukan dari kandang Babi Tau..dari TANAH BERDAULAT TANAH RAHMAT TANAH MELAYU …

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.