REACH mengalu-alukan keputusan Kerajaan Pusat untuk melonggarkan syarat pembelian rumah mampu milik dengan membenarkan mereka berpendapatan kurang dari RM4,360 sebulan membeli rumah yang tidak melebihi RM300,000 di bawah skim Dana Rumah Mampu Milik.

Sebelum ini hanya mereka dengan gaji di bawah RM2,300 dapat membeli rumah tidak melebihi RM150,000.

REACH juga bersetuju dengan kerajaan bahawa pelonggaran ini akan dapat melonjakkan pemilikan rumah oleh rakyat di negara ini.

Walau bagaimanapun kami berharap golongan yang berpendapatan kurang dari RM2,300 sebulan tidak akan diabaikan.

Sehubungan itu kerajaan mesti memastikan rumah kurang dari RM150,000 sebuah terus dibina oleh pemaju.

Masalah hari ini adalah bukan rumah yang tidak mencukupi tetapi rumah yang dibina tidak mencukupi untuk golongan tertentu iaitu golongan berpendapatan rendah dan sederhana rendah.

Polisi baru ini memang berupaya meningkatkan pemilikan kediaman kerana ia melibatkan kelompok yang baru.

Tetapi usaha juga mesti dilakukan untuk memastikan pemilikan rumah di kalangan golongan berpendapatan rendah dan sederhana rendah dapat ditingkatkan.

Selain dari itu, kami menggesa kerajaan agar membantu pembeli rumah untuk mendapatkan deposit 10 peratus bagi pinjaman perumahan mereka.

Ramai yang tidak dapat membayar deposit ini maka terpaksa melupakan hasrat untuk membeli rumah idaman mereka.

Jika rumah mereka berharga RM150,000 sebuah, ini bermakna mereka perlu menyediakan RM15,000 untuk deposit bagi pinjaman mereka.

Untuk mereka yang berpendapatan RM2,000 sebulan dan menabung RM200 sebulan maka mereka memerlukan 75 bulan atau lebih 6 tahun untuk mengumpul jumlah tersebut.

Tetapi lebih baik jika kerajaan boleh mendahulukan deposit ini dan pembeli membayar secara berperingkat-peringkat selepas membeli rumah.

Kerajaan Pusat memang memiliki skim seperti ini. Pada zaman kerajaan sebelum ini, terdapat Skim Rumah Pertamaku yang menawarkan pembiayaan sehingga 100 peratus dan juga skim pembiayaan deposit 10 peratus, MyDeposit yang telah ditutup.

Kerajaan Persekutuan hari ini juga menyediakan skim pinjaman untuk membayar deposit iaitu skim DepositKu. Tetapi skim ini adalah untuk skim FundMyHome sahaja di mana pembeli perlu membayar deposit 20 peratus dari harga rumah dan pinjaman maksima adalah RM30,000.

Oleh itu, pembeli yang membeli rumah RM300,000 perlu membayar RM60,000 dan mereka masih perlu mencari RM30,000 lagi dari sumber-sumber yang lain.

Kami berpandangan halatuju Kementerian Perumahan untuk memastikan rakyat dapat memiliki rumah sendiri adalah tepat tetapi perlu ditambahbaik.

Kemudahan untuk mendapatkan pembiayaan deposit ini perlu diperluaskan dan dipermudahkan. Skim DepositKu perlu diperluaskan dan bukan untuk skim FundMyHome sahaja tetapi untuk semua pembelian sepertimana skim MyDeposit sebelum ini.

Semasa saya adalah Exco Perumahan Selangor, Kerajaan Negeri telah melancarkan skim pembiayaan deposit yang dinamakan Selangor Smarthome Buyer untuk pembeli-pembeli rumah mampu milik, Rumah Selangorku, yang dibina oleh PKNS. – 30 Ogos 2019.

DATUK ISKANDAR ABDUL SAMAD,
Ketua Penyelaras Pusat Sumber Untuk Kemajuan Masyarakat Dan Perumahan (REACH).

*Artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan NTHQiBord*

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.