SEKALI lagi tidak belajar daripada kekalahan masa lalu. Berbaloikah politik sebegini? Malang lagi buat umat Islam, politik terus memecahkan bukan lagi menyatu. Musuh ultra kiasu bertepuk tangan.

Salahkah Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (BERJASA) bertanding di Parlimen Tanjung Piai mengikut lunas-lunas demokrasi?

Kenapa mangsakan BERJASA seolah-olah tidak ada kasih sayang sesama saudara?

Kata memperjuangkan dan menyuburkan demokrasi, kenapa dimangsakan BERJASA atas pendiriannya untuk bertanding?

Jika saya pengundi Tanjung Piai, daripada mengundi MCA yang terang-terang menentang Islam, lebih baik saya memilih BERJASA. Lagi pun pilihan raya kecil (PRK) ini tidak membawa apa-apa implikasi kepada Parlimen. Siapa pun menang, tidak ada impak besar yang boleh dilihat. Benarkah calon ultra kiasu MCA ini pro-Islam?

Yang jelas saya lihat, jika MCA menang bala bencana sedang menanti Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15). MCA akan tuntut semua kerusi yang mereka kalah di kawasan majoriti Melayu. Jika itu yang berlaku, pasti detik hitam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) akan berulang buat UMNO (Barisan Nasional (BN). Masih tidak mahu belajar? Masih melihat MCA seperti malaikat?

Benar, saya tidak nafikan kita perlu melihat organisasi bukan MCA sebagai satu parti. Tetapi juga perlu beringat, apa implikasinya jika MCA menang? Jika sekarang MCA sudah berani mengugut, akan datang pasti lebih berani.

Jika daripada sekarang kita tidak berani menghadapi realiti BN dibubarkan, mahu tunggu sampai bila? MCA pasti akan menimbulkan masalah demi masalah kepada BN. Percayalah.

Sentuh sahaja sekolah Cina yang cuba dibawa oleh peguam, Khairul Azam baru-baru ini, tengok bagaimana mereka melompat. Masih lagi buta? MCA lebih Cina daripada DAP.

Seburuk-buruk DAP, sekurang-kurangnya masih ada sedikit Melayu yang duduk di situ yang ada sedikit berjiwa Islam untuk memberikan sedikit nasihat, atau sedikit semak imbang. Parti Cina totok MCA ini siapa yang boleh menasihat?

Sudah lupa bagaimana lantangnya mereka menentang hudud dan RUU355 yang dibawa oleh PAS sama seperti ultra kiasu yang lain?

Sudah lupa bagaimana MCA mempertikai tindakan Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu mengenakan hukuman sebat terhadap wanita di khalayak? Jika sudah lupa mari saya ingatkan. Adakah punggung MCA yang kena sebat. Kenapa menentang? Ini urusan orang Islam.

Peliknya, dalam kempen PRK Tanjung Piai yang dihentam oleh UMNO dan PAS hari ini adalah BERJASA, kenapa tidak laraskan sasaran kepada ultra kiasu? Kenapa saudara seagama yang menjadi sasaran sedangkan dia bukan musuh Islam. Kenapa tidak sasarkan kepada musuh Islam? Bukan BERJASA rakan dalam Muafakat Nasional?

Mulanya saya kurang bersetuju dengan kemunculan sulung BERJASA dalam PRK Tanjung Piai. Tetapi, setelah BN memberikan laluan kepada ultra kiasu MCA, maka saya fikir, kemunculan BERJASA tepat pada waktunya. Itupun nasib baik Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA), Datuk Dr Ibrahim Ali tidak masuk bertanding.

Sekurang-kurangnya dengan ada BERJASA menjadi alternatif (undi protes) kepada pengundi-pengundi atas pagar yang meluat dengan ultra kiasu.

Memahami politik Malaysia, untuk menang, mungkin terlalu sukar untuk BERJASA di Tanjung Piai. Tetapi, kita dapat lihat sejauhmana kekuatan BERJASA? Begitu juga kita dapat lihat meluatnya pengundi terhadap parti politik yang sedia ada hari ini. Terutama mereka yang memilih ultra kiasu bertanding di kawasan majoriti Melayu.

BERJASA yang sebelum ini menjadi sahabat kepada PAS dan UMNO. Tetapi, hari ini BERJASA sudah menjadi musuh kepada PAS dan UMNO. Kenapa?

Sasaran kamu sebenarnya siapa? Pakatan Harapan (PH) atau BERJASA? BERJASA baru nak cuba untuk menaburkan jasa, jangan dianggap sebagai satu dosa. Dosa yang kamu lakukan sebelum ini bagaimana?

Nasihat saya kepada PAS dan UMNO, perkara ini tidak boleh dibiarkan. Politik Islam sepatutnya menyatukan bukan memecahkan.

Fahami kedudukan BERJASA dan jangan terlalu angkuh. Beberapa kali telah diingatkan jangan meletakkan ultra kiasu di kawasan majoriti Melayu. Bukan soal ultra kiasu ini ada kelebihan atau tidak.

Ultra kiasu tetap ultra kiasu. Selepas ini, sama ada menang atau kalah, mereka akan terus tuntut kerusi tradisi mereka di kawasan majoriti Melayu. Ugut akan bubar BN. Sudah tentu ia tidak adil untuk majoriti Melayu.

Sepatutnya ultra kiasu MCA perlu mengkaji kenapa mereka tidak boleh menang di kawasan majoriti Cina. Kenapa Cina menolak mereka. MCA tidak boleh mengambil kesempatan seperti ini sampai bila-bila. Perlu diajar MCA ini supaya tidak menjadi kurang ajar.

Kepada BERJASA, jika merasakan disaat-saat akhirnya nanti ternyata dapat dlihat politik sebegini merugikan di Tanjung Piai, ketika itu, tidak salah rasanya untuk menarik diri. Tetapi banyak menguntungkan, teruskan perjuangan kamu. Siapa pun menang di Tanjung Piai, tidak dapat mengubah apa-apa di Parlimen kecuali persepsi, kerana politik itu adalah persepsi.

Kepada PAS dan UMNO, berpada-pada dalam berpolitik. Kenali kawan dan lawan. Jangan sampai kawan jadi lawan. Tak berbaloi politik sebegitu. Merugikan untuk PRU15 yang sedang dinanti-nantikan. – 3 November 2019.

DR RIDHUAN TEE ABDULLAH
Pendakwah bebas

*Artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan NTHQiBord*

6 COMMENTS

  1. Anjing anjing PH ni menyalak je nanti lebai lebai UMNO n PAS pegang batu anjing anjing PH terkencing.dan mengencing

  2. Ada sbb knp UMNO PAS bg laluan kpd MCA dlm PRK tanjung piai,bkn sj2.. dlm politik xboleh main redah…misti ada strategi dn cara…kita tgu hasilnya…kpd ahli UMNO PAS,ikutlah kata pemimpin kita..mrk lebih tahu apa yg kita xtau…

  3. Pas tu parti fikroh islm,namun hati pemimpin berhati haiwan bernyawa,nafsu امارة،ملهمة،tak boleh di jadikan contoh ikutan islm cemerlang,ini krana kapalnya pun dah mengencil,..akhlah para pemimpinnya(yg utamanya)tu semakin hri semakin parah,memaki hamun,mencela,memfasiqkn sesama islm,,memperlekeh sesama islm,dsbnya,nbi tak pernah berbuat gitu,hatta muslim munafiq pun di layan dgn penuh kash syg,,hatta yahudi sekalipun…malangla pengundi2,penyokong2 pas tegar,tak boleh menjaga akhlak islm…

  4. Aku setuju…jika MCA di menangkan ,akan datang UMNO akan terima ugutan yg jauh lebih besar pada PRU 15.,lebih baik UMNO sedar sekarang dan pastikan calon MCA tewas atau berhadapan dengan ugutan yang jauh lebih besar.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.