Facebook – mengubah suapan pengguna

0

WASHINGTON: Facebook mengatakan bahawa ia mengubah suapan pengguna utamanya untuk memberi orang lebih banyak kawalan terhadap apa yang mereka lihat di rangkaian sosial, dengan kurang bergantung pada algoritma. Perubahan itu akan membolehkan pengguna untuk mengawal dan mengutamakan apa yang mereka lihat pada apa yang disebut oleh Facebook sebagai “Suapan Berita”, atau elemen utama yang dilihat ketika orang masuk ke Facebook.

Ini akan membolehkan orang melihat lebih banyak daripada rakan mereka dan membolehkan pengguna mematikan algoritma Facebook sepenuhnya untuk melihat siaran mengikut urutan kronologi jika mereka memilih.

 “Matlamat Feed Berita adalah menghubungkan anda dengan perkara yang paling penting bagi anda: Orang-orang dalam hidup anda, kandungan menarik dan dunia di sekeliling anda,” kata Facebook dalam catatan blog.

Langkah itu dilakukan ketika Facebook menghadapi peninjauan yang tinggi terhadap perannya dalam mempromosikan kandungan dan maklumat yang salah, termasuk melalui algoritma.

Perombakan ini memungkinkan pengguna menukar antara suapan peringkat algoritma dan yang disusun secara kronologi dengan catatan terbaru terlebih dahulu.

Perubahan lain yang diperkenalkan memberi pengguna lebih banyak kawalan terhadap siapa yang dapat memberi komen pada catatan umum tertentu dan pengembangan Facebook “Mengapa saya melihat ini?”  untuk lebih memahami algoritma kedudukannya.

Dalam catatan yang berasingan, naib presiden Facebook Nick Clegg mempertahankan penggunaan algoritma syarikat, yang menghadapi kritikan sebagai legap dan mendorong polarisasi.

Clegg mengatakan algoritma sebahagian besarnya didorong oleh pengguna.

 “‘Dunia’ Suapan Berita yang dipersonalisasi sangat dibentuk oleh pilihan dan tindakan anda,” tulisnya.

 “Ini adalah keajaiban media sosial, perkara yang membezakannya dengan bentuk media lama.

 “Tidak ada editor yang menentukan tajuk utama halaman depan yang akan dibaca jutaan orang di Facebook. Sebaliknya, terdapat berbilion halaman depan, masing-masing diperibadikan mengikut citarasa dan pilihan masing-masing.”

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.