Parti Umno Akan Buruk- Datuk Seri Reezal Merican

0

Perhimpunan Agung UMNO 2020 pada hari Ahad tidak menetapkan bahawa menteri dari parti itu akan segera mengundurkan diri dari Kabinet kerajaan Perikatan Nasional (PN), kata Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican.

Reezal Merican, yang juga anggota Majlis Tertinggi UMNO, mengatakan bahawa para menteri dari UMNO mempunyai tugas yang harus dipikul dan diutamakan untuk diberi tumpuan dalam perjuangan untuk rakyat, termasuk program imunisasi COVID-19 serta isu-isu kesihatan dan belia.

 “Sekiranya kita mengabaikan tanggungjawab ini, parti (UMNO) akan mendapat nama buruk;  mereka akan mengatakan menteri-menteri UMNO melalaikan tanggungjawab mereka, ”katanya kepada pemberita selepas menghadiri tugas bertugas Sukarelawan Sokongan Vaksin Malaysia (MYVAC) di sini, hari ini.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengatakan bahawa semua menteri dari UMNO akan tetap berada dalam pemerintahan PN setelah persetujuan dicapai dalam pertemuannya dengan mereka pada hari Isnin, berkaitan dengan kedudukan mereka dalam Kabinet.

Pada hari Ahad, Perhimpunan Agung UMNO 2020 meluluskan usul untuk menghentikan kerjasama dengan Bersatu pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), dan kerjasama yang ada dengan pemerintah PN hanya akan berterusan sehingga pembubaran Parlimen.

Sementara itu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin, pada acara yang terpisah, mengatakan bahawa dia akan terus fokus dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya dalam pemerintah selagi UMNO belum membuat keputusan mengenai anggotanya yang memegang jawatan dalam PN  Kabinet kerajaan.

 “Pendirian kami terkait dengan keputusan parti (UMNO), selagi parti itu tidak membuat keputusan, jadi kami terus fokus pada pekerjaan kami dalam pemerintahan,” katanya selepas pelancaran kerjasama korporat untuk COVID-  19 Program Imunisasi Nasional di sini.  Khairy adalah Menteri Penyelaras untuk pelaksanaan imunisasi.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.